Helyi Idő

A Nyugati téri felüljáró – a módosabb szomszéd szemével

2019. május 20. - Helyi Idő

Az elmúlt napok egyik legnagyobb meglepetést keltett, fővárosi vonatkozású híre az volt, hogy – mint Tarlós István főpolgármester bejelentette -,  a Fővárosi Közfejlesztések Tanácsa döntése alapján  el kell bontani a Nyugati téri felüljárót. A hivatalos indokolás szerint a főváros szakadatlan fejlesztésén dolgozó grémium azzal indokolta döntését, hogy a felüljáró városképi szempontból csúnya.

fel2.jpg 

A döntés jelentős mértékben érinti kerületünket, hiszen a főváros egyik legnagyobb közlekedési csomópontjában lévő felüljáró a XIII. kerület déli kapujának is tekinthető. A hír megjelenése óta próbálok olyan indokokat keresni az 1981-ben átadott, kétszer egy sávos, több, mint négyszáz méter hosszú műtárgy lebontására, amelyek fényében örömmel nyugtázhatnám a váratlan fejleményt. Ilyen indokok azonban nem léteznek.

A helyszínen tett séta során magam is arra a megállapításra jutottam, hogy a felüljáró valóban nem versenyezhetne városképi szempontból teszem azt az Eiffel toronnyal, a Karmelita kolostorral, vagy a budai oldalon, a Margit sziget északi spiccével szemben most ismét épülőfélben lévő egykori SZOT szálló torzójával. Funkcionális jelentősége azonban elvitathatatlan. Nem tudok elképzelni olyan forgalomszervezési bravúrt, amely a felüljáró nélkül képes lenne megoldást találni a csomópont áteresztő képességének akárcsak megőrzésére.

felul4.jpg

Az építmény alatt körülbelül száz parkolóhely található: ezek kiváltása a városnak ezen a pontján szintén a megoldhatatlan ügyek kategóriájába tartozik. Hosszú töprengés után mindössze egyetlen érvet találtam a közlekedési katasztrófával fenyegető döntés megindokolására. A lebontással elkerülhetővé válik az építmény felújítása. A közösségi médiában terjedő értesülések szerint a felüljáró lebontásának ötlete ezúttal sem Tarlós István fejéből pattant ki, hanem a legmagasabb helyről utasították az észérvekkel megmagyarázhatatlan döntés sajátjaként történő kihirdetésére és megvalósítására. Egyesek azt is tudni vélik, hogy a miniszterelnöknek nem csak a Nyugati téri felüljáró zavarja a szépérzékét, hanem ugyanezt a sorsot szánja a Baross Gábor téren átívelő műtárgynak is. Hogy mindez hová vezet majd? Egy előre látható, elkerülhetetlenül bekövetkező közlekedési katasztrófához. A gyakorlatban így néz ki a (fő)városfejlesztési  politika annak az embernek a szemével, aki szerint „a módosabb szomszéd mondhatja meg, hogy hol legyen a garázskijáró”.

 felul2.jpg

Ha a budapestiek az őszi önkormányzati választás előtt gondosan számba veszik majd, hogy a főváros mennyit veszített Tarlós István főpolgármesterségének fél évtizede alatt, alighanem a Nyugati téri felüljáró lebontása lesz az utolsó csepp az elégedetlenség poharában. Úgy gondolom, hogy ez az egyetlen pozitív elem a Nyugati téri felüljáró lebontásának egész történetében. (-n-a)

A bejegyzés trackback címe:

https://helyiido.blog.hu/api/trackback/id/tr3414838458

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gyongyi70 2019.05.22. 15:06:40

@cso zsi: 5-10 perc sétányira megy a Váci úttól.

felucca02 2019.05.22. 15:07:55

@ubu1a: Teljesen irreális, soha be nem fejezhető vállalkozás lenne Budapestet átállítani autóforgalomra. Amellett, hogy iszonyatos pénzbe kerülne, minek is? Az idő magától túllépett az ilyen törekvéseken, nem véletlenül nem lett belőle semmi, ma pedig abszolút időszerűtlen. Inkább az ellenkezője a cél.

Grgabácsi 2019.05.22. 15:16:46

@ubu1a: "Egy autó akkor fogyasztja a legtöbb üzemanyagot, akkor a leghangosabb, akkor a legkörnyezetszennyezőbb, amikor indul és gyorsít. De ugyanez a buszra még inkább, a villamosra és a villanyautóra kevésbé igaz. Egyenletes, tartható tempóra kellene optimalizálni a forgalmat. Mégis lámpát akarnak az idióták oda is, ahol még nincs."
És akkor fogyasztja a legkevesebbet, ha nincs használva. Itthon viszont az utóbbi bő 30 évben az volt a szocializációs minta, hogy amint lehet, szerezz jogsit és vegyél autót, mert máshogy a létezés határán tengődő emberi roncs leszel, akit a kutyák is körbehugyoznak. Ennek látható az az eredménye, hogy az emberek már nettó 120 ezres fizetésből is autót próbálnak fenntartani annak az árán is, hogy kiflin és 300 Ft/kilós parizeren élnek. Egyrészt,
Másrészt sokan leírták már, én pedig nem fogom, hogy az egyenletes tempóra soha a büdös életbe nem fogod optimalizálni a forgalmat. Mert nem lehet, mert van keresztirány is, meg mert a járművezetők alapvetően alkalmatlanok rá. Ebből adódóan abszolút felesleges minden erre irányuló törekvés, mert a határhaszna kb zéró.

nalazo 2019.05.22. 15:22:35

Azokat az időket éljük most, amikor a korábbi évtizedekben az autóforgalomnak alárendelt budapesti közlekedési térből valamennyit vissza szándékoznak adni a közösségi közlekedésnek, kerékpáros- és gyalogosforgalomnak. Maga a felüljáró csak a szimbóluma ennek.
Ekkora gépkocsiállomány mellett - ami havonta még nő kétezerrel - már nincsenek olyan építészeti és forgalommegoldási eszközök, amelyekkel az autósközlekedést javítani, gyorsítani lehetne. Vagyis ez egy zsákutca. Az egyetlen megoldás - mert a verdával urizálni akaró magyar ember sajnos csak ebből ért - olyan szinten korlátozni az autósközlekedést, hogy valóban gondolkodóba essenek, megéri-e az idő és energia.

konrada 2019.05.22. 15:25:09

@kolomparlole1114:
Valóban gond van az olyan mentalitással, amitől értő olvasás - a leírtak értelmezése - helyett egyből mérges kismalacként ugrál valaki...;)

felucca02 2019.05.22. 15:27:37

@nalazo: Minek a sok duma, amikor Te néhány mondatban leírtad a velejét. Ehhez sem hozzátenni, sem ebből elvenni nem lehet, ennyi.

gyongyi70 2019.05.22. 15:30:28

@nalazo: akkor lenne Bp igen nagy bajban, ha az autóval közlekedők hirtelen megpróbálnának bkv-ra szállni, pláne, ha valahol letennék az auójukat.

felucca02 2019.05.22. 15:38:04

@gyongyi70: Nincsen ilyen, hogy hirtelen. A lehetőségek szűkítése van az egyik oldalon, a másikon pedig a lehetőségek bővítése, így el lehet érni, hogy kisebb közútfelületen legyen ugyanakkora dugó, mint most.

nalazo 2019.05.22. 15:39:18

gyöngyi: Szélsőségesen gondolkozol. Nem betiltanit írtam, hanem korlátoznit. A korlátozásnak is egy folyamatnak kell lennie, nem pedig egyik napról a másikra történne.

gyongyi70 2019.05.22. 15:40:39

@felucca02: a lehetőségek bővítése nem történik meg. Olvasd el a cikket, 250-275 ezer autó az agglomerációból ingázik be. Őket marhára nem érdekli, hogy összekötsz 2 villamos. A városhatárból szeretne könnyen, gyorsan bejutni. Metró, Hév, vonat, ilyesmi.

Két szám a cikkből:
5200 P+R parkoló, 275 ezer autó.

A hónuk alá kapják a metró végállomáson, azután úgy mennek tovább?

közösperonos átszállás 2019.05.22. 15:42:05

@ubu1a: "Akkor talán meg kellene csinálni a többit inkább."

A szaktopikban tanultam, úgyhogy elnézést, hogy megint más tollával ékeskedek (ez a moving target és a szegény szalmabáb után már a harmadik ma).

Fizeted?

chrisred 2019.05.22. 15:42:06

@nalazo: Nem biztos, hogy a budapestiek felelősek ezért. A 2003-2018 között eltelt 15 év alatt a KSH adatai szerint a magyarországi autòállomány majdnem egymillióval emelkedett (2.777.219 - 3.641.823). Ebből viszont a budapesti állomány többlete alig több mint 50 ezer (604.981 - 659.913).

kolomparlole1114 2019.05.22. 15:42:52

@konrada: Ha te is tudod, miért csinálod? :)

Hunyadi zokogna... ha látná......ezt 2019.05.22. 15:44:04

felucca02 drága, remélem soha nem lesz szükséged gyors haladásra, hanem a békés csiga zötykölődés kielégíti minden igényedet, legyen az munkába sietés, netán gyerekszállítás, orvoshoz sietés, időpontra érkezés, stb. Bízom benne, hogy te és a hozzád hasonlóaknak még 60 felett is jólesik majd ácsorogni kopott térdizülettel a buszon, villamoson, lökdösődve a többi nemtörődömmel közösen.
Te nyertél, örülj ennek és hozsannáz, hogy mindenki akinek igenis számít 15-45 perc az most majd mindezt elveszíti. Igazad van a 2D közlekedés a múlt, itt volt egy kicsi 3D..... , de sikeresen visszalépünk.

kolomparlole1114 2019.05.22. 15:44:54

@chrisred: Na igen, nyilván nem a bulinegyed a legnagyobb piac, hanem az ingázók, akik rá vannak kényszerítve, aztán meg csodálkoznak hogy jé hát itt vannak. Miért, hol lennének, a munkanélküli hivatalban, mert meló helyett a be nem járást választják? :)

chrisred 2019.05.22. 15:45:49

@gyongyi70: Ja, én is erre akartam utalni.

ubu1a 2019.05.22. 15:55:43

@kolomparlole1114: Ja, ez könnyen lehet. Csak tudnám, hogy akkor meg minek pofázik bele, hogy itt lent a pórnépnek hogy néz ki a Nyugati tér. Inkább nevezze vissza Marx térnek, ha mindenképpen valami pótcselekvésre vágyik. Ahhoz úgyis jobban ért.

nalazo 2019.05.22. 15:57:55

A P+R parkolók a külső részeken kiépített tömegközlekedési lehetőségekkel csak az egyik fele a szükséges elvégzendőnek. Attól, ha egyszer ezek rendelkezésre állnának megfelelő mennyiségben, az autósok többsége nem állna át, sőt inkább remélné, hogy a másik autós fog önként tömegközlekedni, neki meg majd jut a kisebb forgalom.
A fenti kiépítésekkel párhuzamosan kell olyan forgalomcsillapítást végrehajtani, hogy a tömegközlekedésnek csak olyan gépkocsiforgalom legyen az alternatívája, aminek a lehetőségeit jelentősen visszanyírták.

ubu1a 2019.05.22. 15:58:42

@cso zsi: Nyilván komplexebb átalakítást igényelne egy nagyszabású csomópont építés, mintsem levinni az autókat a gyalogos aluljáróba. De nem tartom lehetetlennek, csak bátran kell 3D-ben gondolkodni. Egyébként érzésből egyszerűbb a metrót keresztező forgalmat aluljáróba vinni, mint a párhuzamosat. De ez nyilván építészeti szakmai kérdés.

közösperonos átszállás 2019.05.22. 15:59:51

@Szelid sunmalac: "A legegyszerubb azt mondani egy peldamra, hogy az eletszerutlen, ezert nem lehet megoldani egy varos kozossegi kozlekedeset, de most komolyan: te tenyleg ezt ervkent hozod fel?"

De te most konkrétan miről beszélsz?

Mert én elég hosszan írtam elég általánosan arról, hogy itt miről van szó elsősorban (és: szerintem), két példát is megnézve, elég részletesen.

Egyik példa se a tied volt.

Röviden: általános szinten, másvalakik példáján keresztül.

Erre te most tényleg azzal jössz, hogy miért kötök bele kicsinyesen a te konkrét példádba?

Se a konkrét nem stimmel, se az, hogy a tied.

(Egyébként, ha már a példádnál tartunk, gyongyi70 problémája is részben abból fakad, hogy nem a cittá centrót/pályaudvart célozza meg; a XVII. kerülettől 15 km-t menni északra az nem annyira a Deák tér környéke, last time I checked. A Surrey-London City párhuzam egyik vége legyen már a Vörösmarty tér környékén, légyszi.)

ubu1a 2019.05.22. 16:05:05

@Grgabácsi: Amíg a budapesti tömegközlekedés olyan, amilyen; amíg pofátlanul lopják ki a pénzt belőle; koszos, büdös, csövesek és egyéb kisebbségiek kéregetnek rajta (néha nem is önszántukból); a nyugatiak által levetett használt szarokból van összetákolva és még ezt a rendszert is orkok "védik" a budapestiektől stb., addig ez a szocializációs minta nem is válik idejétmúlttá. Tőlem járjon ezzel a trágya vállalattal az, aki akar. Köszi, én nem.

cso zsi 2019.05.22. 16:05:22

@ubu1a: bkk.hu/apps/docs/csomoponti-terkep/nyugati.pdf
@gyongyi70: Hagyd már ezt a hülyeséget. Nem annyi, csak a Dózsától.
Pont a Váci út az, ahonnan rengeteg felszíni hiányzik, ami volt, mert a metró nem pótolja. A 14-es villamos meg nem jó egy Angyalföldi utcainak, ahogy a Hun utcai sem sétál le a metróhoz.

közösperonos átszállás 2019.05.22. 16:06:52

@chrisred: "Nem biztos, hogy a budapestiek felelősek ezért. A 2003-2018 között eltelt 15 év alatt a KSH adatai szerint a magyarországi autòállomány majdnem egymillióval emelkedett (2.777.219 - 3.641.823). Ebből viszont a budapesti állomány többlete alig több mint 50 ezer (604.981 - 659.913). "

A közép-magyarországi régiót (BP + Pest megye) szerintem több értelme van nézni.

www.ksh.hu/docs/hun/xstadat/xstadat_eves/i_ode006b.html?down=390

2003: BP: 604 981 Pest m: 352 853 Közép-MO: 957 834 Teljes MO: 2 777 219
2018: BP: 659 513 Pest m: 537 952 Közép-MO: 1 197 465 Teljes MO: 3 641 823
Növ.: BP: 9% Pest m: 52% Közép-MO: 25% Teljes MO: 31% (Maradék MO: 1 819 385 -> 2 444 358, 34%)

felucca02 2019.05.22. 16:09:12

@ubu1a: Oké, ne járjál, de ne is várd, hogy ennek trágya vállalatnak az alternatíváját majd közpénzből megteremtik neked! Miért tennék?

Gondolod, hogy azért kellene a közutat fejleszteni Budapesten, mert a BKV-t nem fejlesztik?

Mi van???

cso zsi 2019.05.22. 16:10:22

@felucca02: "még csak ötven". na, akkor nemsokára kezdődik, ne aggódj.

felucca02 2019.05.22. 16:12:09

@cso zsi: Nem aggódom, és bizonyára hamarosan átállok a felüljáró védelmezőinek hangos seregébe!:)

Arcade Macho 2019.05.22. 16:16:01

@gyongyi70: ertem
tehat arrol beszelunk hogy van valaki aki pest legeslegdelebbi reszerol ugy gondolja hogy eszak budara kell mennie mert ott talata meg az almai melojat es akkor az pont a nyugati pu -nal levo feluljaron kell hogy ezt megtegye
amugy esetleg netalantan elfilozott az a delpesti azon hogy mi a halal vereres farkanak a kedveert tudott csak eszek budan allast talalni?

Arcade Macho 2019.05.22. 16:16:42

@ubu1a: "Egy autó akkor fogyasztja a legtöbb üzemanyagot, akkor a leghangosabb, akkor a legkörnyezetszennyezőbb, amikor indul és gyorsít. "

szivembol szoltal teso, be kell vezetni az utdijat

ubu1a 2019.05.22. 16:18:08

@közösperonos átszállás: Nagyon szívesen fizetem abból az adómból; főleg abból a részéből, amit stadion építésre és hasonló hülyeségekre fordítottak.
De most komolyan: A 21. században azt hiszem, egyénileg és társadalmilag is megengedhetjük azt a luxust magunknak, hogy mindenki azzal jár, amivel akar és amit megengedhet magának. A közös infrastruktúra biztosítása pedig állami-önkormányzati feladat. Mi másért is vannak ezek az intézmények, mint a közös feladataink megoldására, ami egyéni szinten lentről kezdeményezve nem lehetséges?

Ha már az idejét múlt gondolkodásról beszélünk: Felvetette valaki, hogy a "mindenki járjon autóval" gondolkodásmód idejétmúlt. Hát, a magam részéről nem az, de ettől mások még gondolhatják így. Stadiont építeni és oda kijárni, mikor mindenki otthon döglik a tévé előtt vagy a telefonját nyomkodja naphosszat, ugyanilyen idejétmúlt gondolkodásra utal. Nem is jár ki szinte senki. Szóval, lenne itt bőven lóvé a kényelemre, csak jó kis illiberális szokás szerint megint fentről akarják megmondani, hogy nekünk mi a jó.

chrisred 2019.05.22. 16:20:33

@közösperonos átszállás: Nézhetjük, de akkor ne az legyen az ideológiai alapállás, miszerint a problémák gyökere ott van, hogy a budapestiek a sarki boltba is kocsival mennek. És ezt javító-nevelő célzatú felüljáró-rombolással kell kezelni.

felucca02 2019.05.22. 16:22:28

@Hunyadi zokogna... ha látná......ezt: De a sok-sok betű ellenére: Az nem jött még át neked, hogy attól, hogy ott van a felüljáró, egy perccel korábban sem fogsz odaérni a nagymamához???
Bocs, még egyszer nem írom le, hogy miért, eddig ötször megtettem, hatodszor nem.

közösperonos átszállás 2019.05.22. 16:24:42

@ubu1a: Mondom, szerintem ez egy korrekt, konzisztens álláspont. Viszont együtt jár vele az is, hogy "és ha autóval nem 30 perc lesz majd az út, hanem 50, hogy a koszoscsövesbüdösbunkó-BKV-nak gyorsabb legyen, vagy hogy a belvárosi lakók több madárcsicsergést halljanak, vagy hogy több romkocsmát lehessen építeni, vagy bármiért, akkor nem pofázunk, hogy de milyen jogon csesznek ki velünk. Hanem türelmesen elismételjük, hogy bár már 50 perc, de még mindig inkább ez, mint a koszoscsövesbüdösbunkó-BKV.

felucca02 2019.05.22. 16:25:21

@ubu1a: Megengedheted, senki nem szól bele. Azzal mész, amivel jólesik.
Az állam ad infrát is. A közútnak pont olyan színvonalon, mint a közöségi közlekedésnek.
A problémád ott van, hogy neked ez nem tetszik. Te azt szeretnéd, hogy a közút francia színvonalon legyen.
Az sajnos nem lehet, mert ott van a közösségi közlekedés is, amit többen használnak, ergo abba is kell pénzt tolni. Kicsit többet, mint a közútba.

ubu1a 2019.05.22. 16:33:09

@közösperonos átszállás: Na, ezzel egyet tudok érteni. De konkrét esetben nem nyer a BKV sem semmit a felüljáró lebontásával. Legjobb esetben a villamos ugyanolyan gyors marad, ha megjelenik a keresztirányú egyenes forgalom és valami hiper-szuper villamost priorizáló lápaprogramot csinálnak a lapos kereszteződésbe. Azt viszont ne felejtsük el, hogy egy csomó busznak is ott van a végállomása, amik mindenfelé mennek.
Még egyszer: Nem azt várom, hogy az állam a kedvemért építsen felüljárót a lakásomtól a munkahelyemig. De azt igen, hogy ha a budapestiek mérhető része ezt a fajta közlekedést preferálja, akkor direkt ne csesszen ki velük. Különösen úgy, hogy ezzel semmit sem segít a másik táboron. Tarlós elvtársnak vannak néha józanabb pillanatai (és ő is autóval jár be), úgyhogy ezt még ő is be szokta látni.

cso zsi 2019.05.22. 16:36:07

@felucca02: Átállni nem fogsz (pedig ma írtál biztató dolgokat is)
50 éve tömegközlekedek, 40 éve autózom a városban (is).
Előbbiből mára napi 30 kilométer lett 1-2 átszállás (és nem peremkerületből), utóbbiból 80-150 között, és úgy 5-6 kilométernyi gyaloglás.
Ez csak a fővárosban. Vidéki meló esetén az autóskilométer megnő akár az ötszörösére is.
Távközlés, informatika. Az egyik térdem 10 éve volt problémás, a másik mostanában kezdi.

ubu1a 2019.05.22. 16:39:27

@felucca02: Igen, a tömegközlekedésbe is kell tolni pénzt. Méghozzá sokat. Ezen kívül, ha én autóval járok, akkor nekem is jobb, ha minél többen járnak tömegközlekedéssel. :-)
Ami engem zavar:
- jóval alapvetőbb problémák vannak ma ebben az országban, mint hogy hogy néz ki a Nyugati tér felüljáróval vagy anélkül
- hülyeségekre költik el a pénzt az infrastruktúra helyett
- a BKV közismerten az egyik legjobb kifizetőhely a politikusoknak, ezért egy feneketlen zsák
- a felüljáró létezik, nem arról beszélek, hogy újat kell építeni
- a tömegközlekedésnek is jobb, ha a felüljáró ott van

felucca02 2019.05.22. 16:42:20

@ubu1a: De, segít, mert meg lehet építeni a Váci-Bajcsy villamost.

felucca02 2019.05.22. 16:44:18

@ubu1a: A tömegközlekedésnek rosszabb, lásd új villamosvonal.
Az alapvető problémák különbözőek, különbözően alapvetőek:)
Ezen a helyen az abszurd felüljáró egy alapvető probléma.

közösperonos átszállás 2019.05.22. 16:45:26

@chrisred: "de akkor ne az legyen az ideológiai alapállás, miszerint a problémák gyökere ott van, hogy a budapestiek a sarki boltba is kocsival mennek. És ezt javító-nevelő célzatú felüljáró-rombolással kell kezelni. "

Tényleg, kezdjünk már terminológiai vitába, meg pirosvonal-vitába, hogy kik is pontosan azok a "pestiek". Hogy a budaiak benne vannak-e, és ha igen, akkor az óbudaiak is-e, és ha igen, akkor mi van Pestszentlőrinccel, Budaörssel, Érddel, Váccal, Szentendrével.

Amúgy a probléma gyökere nem ott van, hogy "a pestiek" a budira is kocsival mennek. Az országban majdnem mindenki majdnem mindenhová kocsival akar menni (mint már írtam, én is). A probléma gyökere ott van, hogy erre Pesten egyszerűen nincs hely, ráadásul ma már biztosan tudhatjuk azt is
(ellentétben a '70-es évekkel, amikor még joggal hihettek az ellenkezőjében), hogy soha a büdös életben nem is lesz. Technikailag megoldható, de akkor meg az Isten pénze se elég rá, ráadásul tönkre is basszuk vele az egész várost.

És hát nem, a felüljáró elbontása nem pedagógiai célzatú (illetve ezeknél simán lehet, hogy az, vagy még inkább, hogy megint a saját zsebükre hajtanak, de most pl. rólam meg feluccáról beszélek, azaz azokról, akik nem kapnak reflexből a fejükhöz, hogy mekkora baromság már há nyilván). Azért kell(ene) mennie, mert többet árt, mint használ (az előnye kétes, a hátrányai nyilvánvalóak -- ezzel lehet vitatkozni, de te nem ezt tetted.

ubu1a 2019.05.22. 16:47:48

@Arcade Macho: Én személy szerint leszarom az útdíjat. A munkahelyem ugyanúgy ki fogja fizetni, mint az autóm üzemben tartását, karbantartását, a benzint és a parkolást.
De talán nem véletlen, hogy nem vezették be mégsem. Amikor néha Tarlós elvtárs kihúzza a fejét a sötét hátsójából, képes végiggondolni, hogy a sötétzöld elődjének hülye ötlete miatt hányan fogják naponta szidni az anyját.
Aki madárcsicsergést akar hallgatni, költözzön egy vidéki tanyára. De legalább egy külsőbb kerület kertvárosi részébe. Onnan aztán majd még inkább autóval fog akarni bejárni.
Azt viszont borítékolni lehet, hogy a felüljáró helyére nem fákat fognak ültetni vagy mű-romkocsmákat építeni. Senkinek nem lesz jobb.

közösperonos átszállás 2019.05.22. 16:49:40

@ubu1a: "- a felüljáró létezik, nem arról beszélek, hogy újat kell építeni"

Ezekre sajna időnként egy valag pénzt kell önteni (mint minden más infrára is). A Margit-híd is létezett, aztán hát mégiscsak.

felucca02 2019.05.22. 16:51:51

@ubu1a: Már n+1-szer leírtuk, hogy mi lesz a felüljáró helyén. Nem kellene egyszer esetleg elolvasni?

ubu1a 2019.05.22. 16:55:54

@felucca02: Na, még csak az kéne.
Most kb. 4 szint van: felüljáró, utcaszint, gyalogos aluljáró, metró. Tehát bontsuk el az elsőt azért, hogy építhessünk a helyére valami olyat, ami kevésbé teszi indokolttá a negyedik létezését. Továbbá nyilván rakjuk tele még gyalogátkelőkkel is a másodikat, hogy a harmadik létjogosultságát is aláássuk. Érdekes terv.
Szerintem egyenesen szüntessük meg a metrót és legyen helyette csak villamos.
Mégis, mi a francnak kellene oda villamos, ha egyszer pontosan ott megy alatta a jóval nagyobb kapacitású metró?
Az egyetlen józan érvnek azt tartanám, ha a 14-es és a körúti 4-6-os villamos között arra az egyetlen megállóra nem kellene a föld alá menni és nem kellene két átszállás. De nehogy már ezt ne lehessen egy kis alagút fúrással megoldni.

közösperonos átszállás 2019.05.22. 17:04:43

@közösperonos átszállás: Egyébként motorból Pesten is kétszer annyi lett időközben (országosan sokkal kisebb a növekedés).

ubu1a 2019.05.22. 17:08:25

@közösperonos átszállás: Hát persze! Csak találjunk egy olyan adótnemet a stadion építésre, amit a sportrajongók fizetnek, én meg nem. Ugyanis soha nem jártam egyikben sem és nem is tervezem.

közösperonos átszállás 2019.05.22. 17:09:54

@ubu1a: Foglaljuk össze.

Aki madárcsicsergést akar -- költözzön tanyára.
Aki villamosozni akar -- menjen metróval. Vagy busszal. Vagy gyalog.
Aki autózni akar -- annak joga van akkor és ott autózni, amikor és ahol ő akar, és neki jár az az infrastruktúra, amit ő megálmodott (ha felüljáró, akkor felüljáró).

Mindez természetesen az SZJÁ-jából (mert az a fő adóforrás, amit fizet), meg az ÁFÁ-ból.

Remélem, érted, miért gondolom, hogy ez így nem kerek. :-)

felucca02 2019.05.22. 17:24:56

@ubu1a: Megtennéd, hogy visszaolvasol? Ma kétszázadszor senki nem fogja külön neked leírni - egyébként láthatóan teljesen hiába - hogy miért kell ott mennie annak a villamosnak.

chrisred 2019.05.22. 17:25:14

@Grgabácsi: Ennek mondjuk logikusan arra is vonatkoznia kell, hogy értelmetlen ugyanazon az útvonalon kényelmi okokból villamost és metrót is működtetni.

chrisred 2019.05.22. 17:27:11

@közösperonos átszállás: Mert Pesten többszörös értéke van annak, hogy kevesebb helyet foglal, mint egy autó.

kolomparlole1114 2019.05.22. 17:32:27

@nalazo: Sztem meg nyírogatás helyett olyan BKV-t kéne kínálni amire önként is hajlandó lenne az ember váltani. Amíg ilyen nincs, addig hiába minden bünti, az csak plussz sarc marad, a tróger BKV-ra akkor se megy vissza senki.

Grgabácsi 2019.05.22. 17:34:47

@chrisred: nem. És egész egyszerűen azért nem, mert nem ugyanarra való a kettő. Egyrészt.
Másrészt elég furcsa érvelés n+1-edszer is kényelmi okokat firtatva megkérdőjelezni a villamost a metró felett, miközben az autózás kényelme az jár, azt aztán biztosítsa az állam, főváros, atyaúristen, stb.
Harmadrészt így sem lesz kihasználatlan sem a metró, sem a villamos. Szóval fel lehet majd rájuk szállni.

ubu1a 2019.05.22. 17:36:46

@közösperonos átszállás: Nem.
Nem nagyon van olyan, aki villamosozni akar (gyerekeket és néhány felnőtt fanatikust leszámítva). Legfeljebb tömegközlekedéssel akar eljutni egyik pontból a másikba. Ha kellően sokan vannak (mert ugye vannak), akkor az állam biztosítson hozzá megfelelő alap infrastruktúrát, hiszen ez a polgárok egy jelentős részének az igénye. Legyen a fizikai lehetőségekhez képest gyors, tiszta, rendezett és rentábilisan üzemeltethető. Tegye az állam mindezt azokból az adókból, amiket ilyen közös célú feladatokra beszed. A szállítás reális díját pedig fizesse meg az utas.
Ugyanígy, aki autóval akar eljutni egyik pontból a másikba (ők is sokan vannak), azok számára is az állam biztosítson megfelelő alap infrastruktúrát. Erre a célra még külön is szednek be pénzt ugye. (SZJA-t, ÁFA-t mindenki fizet, üzemanyag jövedéki adót kevésbé). A szállítás reális díját pedig most is megfizeti az utas.
Aki városban él, az fogadja el, hogy a város sűrűn tele van emberekkel és az őket kiszolgáló infrastruktúrával, ahol a természetnek csak korlátozottan és (főleg a központban) csak szigetszerűen jut hely. Ez van. Ezek az infrastrukturális elemek azért vannak, hogy a városban élő emberek igényeit kiszolgálják, jólétét megalapozzák. Ott legyen közút, felüljáró, aluljáró, busz, metró, villamos stb., ahol az közlekedésmérnöki szemmel indokolt.
Akinek a városi létforma nem tetszik, az igenis ne akarjon városban élni. Akinek nem tetszik az infrastruktúra léte, talál magának olyan helyet, ahová még a víz sincs bevezetve és olyan közel van a természet, hogy ha nem vigyáz, megeszi a medve.
A nagy sűrűség és a sok különböző igény közötti ellentmondást pedig valahogy fel kell oldani. Erre két alapvető megoldás létezik: a kompromisszum és az új dimenziók megnyitása. Én azt mondom, hogy van akkora jólét a 21. század Európájában, hogy megengedhetjük magunknak az utóbbit. Főleg úgy, hogy ennél nagyobb pazarlást is láthatóan megengedhetünk magunknak.

Attilajukkaja 2019.05.22. 17:38:55

@közösperonos átszállás:
"Aki autózni akar -- annak joga van akkor és ott autózni, amikor és ahol ő akar, és neki jár az az infrastruktúra, amit ő megálmodott (ha felüljáró, akkor felüljáró).
Mindez természetesen az SZJÁ-jából (mert az a fő adóforrás, amit fizet), meg az ÁFÁ-ból."
Aki autóval közlekedik az sokkal több adót fizet, mint az szja. Ha még garázsa is van, akkor meg pláne.

chrisred 2019.05.22. 17:40:23

@Grgabácsi: Akkor én nem ismerem a magasabb szempontokat, mert mindkettőt utazásra használom.

Jelenleg semmilyen kényelmi igényről nincs szó az autósok részéről, hiszen egy most működő autós műtárgy megszüntetése az aktuális téma.

nalazo 2019.05.22. 18:03:10

@kolomparlole1114: Az autósok nagy része akkor sem váltana BKV-re, ha az lenne a legszínvonalasabb a világon. Akkor ki lehetne találni egy újabb kifogást. Az autó sokaknak még mindig státuszszimbólum, holott csak egy közlekedési eszköz. Magyarországon nem elég az alternatívát megteremteni, a közérdek miatt rászorítani is kell.

Attilajukkaja 2019.05.22. 18:27:40

@nalazo:
"Az autó sokaknak még mindig státuszszimbólum, holott csak egy közlekedési eszköz. "
Olyan helyen lakom, ahol nem státuszszimbólum, mert a tömegközlekedés elég gyatra. Nem tudom, kik azok a sokak, akik csak divatból autóznak.

kolomparlole1114 2019.05.22. 18:32:05

@Attilajukkaja: Hát a Tiborcz. Olyan divatos telepjárót vett magának a lopott közpénzből, hogy öröm lesz tőle lefoglalni a rendszerváltás után.

felucca02 2019.05.22. 18:49:31

@ubu1a: Az a helyzet, hogy úgy osztod az észt a közösségi közlekedés fejlesztését illetően, hogy
1. fogalmad sincsen annak mibenlétéről,
2. nem is használod, tehát a problémákat sem ismered.

A közösségi közlekedés számodra valami, ami akadályozza az autózást, ezért tűnjön el, vagy menjen a föld alá.

Te a 70-es években tuti jól érezted volna magadat, akkor ez volt az irány.

Ma nem, ma más az irány. Hogy mi és miért, azt a mai hozzászólásokban sokan, sok oldalról, hiánytalanul leírták.

Ha lusta vagy visszaolvasni, úgy jártál.

felucca02 2019.05.22. 18:52:01

@ubu1a: "...Ott legyen közút, felüljáró, aluljáró, busz, metró, villamos stb., ahol az közlekedésmérnöki szemmel indokolt...."

Helyben vagyunk. Ahol pedig közlekedésmérnöki szemmel nem indokolt (felüljáró), ott ne legyen, ahol pedig párhuzamosság indokolt (metró és villamos), ott legyen mindkettő.

Mondom, szigorúan közlekmérnöki szemmel.

Attilajukkaja 2019.05.22. 18:53:09

@kolomparlole1114:
" Hát a Tiborcz. Olyan divatos telepjárót vett magának a lopott közpénzből, hogy öröm lesz tőle lefoglalni a rendszerváltás után."
Nem csak a Tiborcz. De ettől még nem ezek a divatmajmok vannak többségben.

ubu1a 2019.05.22. 19:30:00

@felucca02: Megtettem. A "villamos" szóra keresve az összes hozzászólás között egyetlen olyat találtam, aki értelmesen leírta, miért lenne jó szerinte a metróval párhuzamos villamosvonal. Valami hasonlót sejtettem én is, de csak részben, viszont ez az egy hozzászóló tényleg korrektül leírta.
Viszont az ott leírt koncepció csak akkor működik, ha ez a néhány megállós tervezett szakasz valódi vágánykapcsolatot teremt a 12-14-es és a 47-49-es mostani vonala között. Persze úgy, hogy teljesen átalakítják a viszonylatokat és hosszú járatok lesznek. Különben szart sem ér az egész. Ha megcsinálják így, akkor tényleg lehet egyfajta pesti fonódó villamosról beszélni.
Akkor már csak azt kérdezném, hogy ugyanennek mintájára miért nincs Budán összekötve a vágánykapcsolattal a 4-6-os két vége. Lehetne egy igazi körgyűrű a 4-6-os, amit bármelyik két megálló között átszállás nélkül lehetne használni. Ugyan most is lehet körbe-körbe járni, de csak a Moszkván és a Móriczon átszállva.

felucca02 2019.05.22. 19:36:36

@ubu1a: Természetesen lesz vágánykapcsolat, egy vonal lesz az egész, miért, hogy képzelted?:)
A 4-6-ost ne kérdezd, senki sem tudja, komoly ellenérdekek voltak itt a négyes metró kapcsán, akkor húztak elő mindenféle lehetetlen ellenérvet.

ubu1a 2019.05.22. 20:08:12

@felucca02: Nem értek a tömegközlekedés fejlesztéséhez és jó pár éve nem is használom. Régebben használtam, emlékeim azért maradtak. Találkoztam problémákkal is, amik tudtommal még mindig léteznek. ezért sem használom.
Lehet és kell is fejleszteni a tömegközlekedést, ezzel én nem vitatkozom. Csak nem egy már meglévő másik rendszer kárára kéne ezt csinálni.
Bár nem a fő szakmám, értek mondjuk az elektromos hálózatokhoz. Olyan még sosem volt, hogy egy túl vastagnak bizonyuló vezetéket vékonyabbra cseréltem volna, mert az oda felesleges. Még akkor sem, ha későbbi szakaszok nem bírják el azt az áramerősséget, amit a "túl vastag" röhögve elbír. Nem baj. Örülünk neki, hogy amikor később bővítés lesz, nem kell már egy csomó vékonyat vastagra cserélni, hiszen készen van. Örülünk annak is, hogy noha a jelenlegi felemás konstrukció nem bír el több áramot, a "túl vastag" vezeték miatt a jelenlegi maximális áram mellett kisebb a veszteség, mintha egységesen vékony vezetékekre tértünk volna át.
Hasonlóan: Azzal egyetértek, hogy ne építsünk felüljárót oda, ahol nem indokolt. De lebontani egy felüljárót vagy betömni egy aluljárót, ha már készen van, az nagyon nem tetszik.

ubu1a 2019.05.22. 20:12:03

@felucca02: Pont a 4-6-os kretén példáját látva simán kinéztem az okos döntéshozókból, hogy csinálnak egy villamost a metró fölé a Váci út egy bizonyos szakaszára, amire át lehet szállni a Lehel téren, a Nyugatinál és a Deák téren.
Állítólag (ennek nem néztem utána) a 4-6-os valamikor igazi gyűrű volt, aztán szétszedték. De a Moszkva tér felújítása és a 4-es metró üzembe állítása csak megtartotta a szétszedett állapotot, ekkor legfeljebb megerősítették a korábbi furcsa döntést.

felucca02 2019.05.22. 20:12:35

@ubu1a: Ez egy kicsit más helyzet. Itt tudható, hogy azok a további fejlesztések, amik miatt a vastagabb vezeték szükséges lehetne, biztos, hogy épp ésszel számolható távlatban nem jönnek létre. A vastagabb vezeték pedig nem csak ott van, hanem állandó fenntartásra van szükség és mindkét említett vastag vezeték konkrétan elfoglalja a furatot egy-egy másik tervezett vezeték elől.

zenitó 2019.05.22. 20:35:02

@ubu1a: Szerintem sosem volt igazi körgyűrű.

ubu1a 2019.05.22. 20:35:08

@felucca02: No igen, hely szűke esetén ez lehet nyomós érv. Ilyenkor jön az, hogy mérlegeljük: Kicseréljük a vezetéket vékonyabbra, hogy legyen hely, vagy bevésünk egy nagyobb csövet, és akkor annyi helyünk lesz, amennyit csak akarunk. Én majdnem mindig előre menekülök egy ilyen helyzetben (hacsak nem szélsőségesen magasak a költségek), de ez ízlés dolga. (Megjegyzem: Konkrétan tényleg csinálok egy házban egy ilyen projektet.)
A Nyugati térnél is az a kérdés (ahogy már írtam), hogy kompromisszumot keresünk vagy szintet lépünk még a magasabb költségek árán is, azt tartva szem előtt, hogy semmilyen szempontból se legyen egy kicsit se rosszabb senkinek.
Olyan technológiai színvonalon, amikor Elon Musk hobbiból fúrogatja az alagutakat a világ másik végén és amikor itthon egy pszichopata az álmait kergetve öntheti a közpénz tízmilliárdokat kihasználatlan presztízsberuházásokra, szerintem nem lehetetlen mind a két fronton fejleszteni. Ha az lenne a kérdés, hogy eszünk, ruházkodunk, villamosozunk vagy autózunk, akkor készséggel elismerném, hogy az autó az utolsó a sorban. De nem ez a helyzet. Futja mindegyikre. Ha viszont az a kérdés, hogy építünk még tíz-száz aluljárót és felüljárót, hogy mindenki magas színvonalon és az elvárásai szerinti modern kényelemben élhessen vagy mondjuk olimpiát rendezünk, hogy gorilla módjára verhessük a mellünket, akkor én igenis az előbbire szavazok és szerintem nem vagyok ezzel egyedül.

felucca02 2019.05.22. 20:37:02

@zenitó: Jah, sőt, volt egy olyan állapot, amikor a villamos a Petőfi hídon nem ment át Budára, hanem a hídfőben fordult....

ubu1a 2019.05.22. 20:46:19

@zenitó: Bocs, ennek nem néztem utána. Lehet, hogy tévedek. Mindenesetre lehetne körgyűrű és számomra logikusnak tűnik egy ilyen elgondolás.

cso zsi 2019.05.22. 21:31:22

@felucca02: Volt .... Mikor is? A 30-as években?
Mert 1944-ben, a híd felrobbantása előtt már villamost látni a hídon.
Az 1937-es, Horthy Miklós hídon is átmegy a sín.
Van a forduló is, a Mester utcai járatnak. Az itt végállomásozott.
mapire.eu/hu/map/bp1944/?layers=osm%2C30&bbox=2122325.2201126334%2C6020808.664170958%2C2122694.267639823%2C6020928.097027654

nalazo 2019.05.22. 21:46:55

@kolomparlole1114: Hát komám, ha ennyire zavarnak a szabálytalan biciklisek, akkor szólj nekik! Vagy a szájkaratés bátorság csak itt van meg?

Arcade Macho 2019.05.22. 22:44:19

@ubu1a: "Ugyanígy, aki autóval akar eljutni egyik pontból a másikba (ők is sokan vannak), azok számára is az állam biztosítson megfelelő alap infrastruktúrát. Erre a célra még külön is szednek be pénzt ugye."

PONTOSAN !!!
kell az az alapinfrastuktura, ami egy kellemetes utdijat jelent

Arcade Macho 2019.05.22. 22:47:09

@Attilajukkaja: "Aki autóval közlekedik az sokkal több adót fizet, mint az szja. Ha még garázsa is van, akkor meg pláne."

nekem van autom is garazsom is, ketto is az egyik ki van adva es akkor amit en befizetek a kozosbe az 8e HUF a sulyado, a benyaban meg ami az adotartalomban bent van
en gorenysehnek tartom hogy a budapesti ugyanannyit vagy kevesebbet fizessen a kozosbe autohasznalat cimszoval mint egy valodi videki ahol 2szer jar naponta a busz

közösperonos átszállás 2019.05.23. 09:26:37

@chrisred: "Ennek mondjuk logikusan arra is vonatkoznia kell, hogy értelmetlen ugyanazon az útvonalon kényelmi okokból villamost és metrót is működtetni. "

Ennek pont annyi értelme van, mint azt fejtegetni, hogy ha már egyszer ott az M0, akkor tök fölösleges holmi kényelmi okokból fenntartani még a Hungáriát is (és ha van M5, akkor vessük be az 5-ös utat is újra kukoricával).

közösperonos átszállás 2019.05.23. 09:45:28

@chrisred: "Tehát bármi is helyette, arra is. "

Pontosan. Viszont elég fárasztó, hogy kéthozzászólásos kontextust már nem tudsz fejben tartani.

Ugye arról volt szó, hogy lebontani azért is káros, mert az, hogy ott van, ingyen van (vs. ha más menne a helyére, az pénzbe kerülne, sokba). Mikor rámutattam, hogy nincs ingyen, akkor azt mondod, hogy persze, hogy nincs ingyen, de az alternatívák is pénzbe kerülnek. Ki állított mást?

Csak hát az van, hogy ha nem kell rá költeni (v. csak keveset), akkor ez olcsó, az alternatívák nem olcsók, az ár-érték arányuk markánsan eltér. Ha viszont kell rá költeni (százmilliós nagyságrend egy ilyen felújítása, keress nyugodtan példákat, én megtettem), akkor érdemes megvizsgálni, mire is költünk rahedli pénzt, és melyik milyen előnyökkel-hátrányokkal jár.

És hát persze, lehet az utóbbiról is beszélni, itt is többen tesszük, de a konkrét előzményben te NEM ezt tetted. Kicsit indokolatlan a heuréka-jellegű felkiáltásod.

kolomparlole1114 2019.05.23. 09:46:15

@nalazo: MEllesleg az öntudatos fajtád csak addig szájkaratézik amíg ki nem szállok a kocsiból, érdekes mód utána egyik se pampogott még tovább. A járdán rámcsengetőt felvilágosítottam hogyha hozzám mer érni akár csak egy kicsit is, lerúgom a cangájáról, a Margit hídon a kocsira ráverő szarosnak meg 2x is megmentettem az életét, egyszer amikor "ijedtségből" nem rántottam rá a kormányt és kentem fel a korlátra, másodjára amikor keresztbe farolt előttem az úttesten, méltóztattam előtte megállni, pedig simán lehet hogy a hirtelen bűvészmutatványa csak annyi reakcióidőt engedélyezett volna nekem hogy csak rajta áthajtva tudok megállni. :) Arcoskodott hogy rendőrt hív, mert szerinte túl közel mentem hozzá, de amikor felvilágosítottam hogy hívja csak, neki amúgy is a járdán felfestett bicigliúton lett volna a helye, egyből nem akart tárcsázni. Ilyenek vagytok ti szájkaratés biciglimajmok!

kolomparlole1114 2019.05.23. 09:48:12

@Arcade Macho: És azt nem találod görénységnek hogy a pesti 3x annyit fizessen a lakásáért mint egy vidéki? Ja, azt már nyilván nem, csak azt a részletet ami épp neked fáj...

kolomparlole1114 2019.05.23. 09:49:36

@közösperonos átszállás: Az M0 nem a Hungáriára épült rá mint emelet, nem tűnt még fel?

nalazo 2019.05.23. 10:54:29

Kolompárroma: Egy hős vagy!

nalazo 2019.05.23. 11:01:49

És félelmetes. Nem pedig csak röhejes, ostoba szájhős.

nalazo 2019.05.23. 11:03:44

És ha nem lennél ilyen agresszív - persze csak verbálisan - akkor még tárgyalni is lehetne a felvetett témáról.

Grgabácsi 2019.05.23. 11:22:43

@ubu1a: "Egy autó akkor fogyasztja a legtöbb üzemanyagot, akkor a leghangosabb, akkor a legkörnyezetszennyezőbb, amikor indul és gyorsít. De ugyanez a buszra még inkább, a villamosra és a villanyautóra kevésbé igaz. Egyenletes, tartható tempóra kellene optimalizálni a forgalmat. Mégis lámpát akarnak az idióták oda is, ahol még nincs."
És akkor fogyasztja a legkevesebbet, ha nincs használva. Itthon viszont az utóbbi bő 30 évben az volt a szocializációs minta, hogy amint lehet, szerezz jogsit és vegyél autót, mert máshogy a létezés határán tengődő emberi roncs leszel, akit a kutyák is körbehugyoznak. Ennek látható az az eredménye, hogy az emberek már nettó 120 ezres fizetésből is autót próbálnak fenntartani annak az árán is, hogy kiflin és 300 Ft/kilós parizeren élnek. Egyrészt,
Másrészt sokan leírták már, én pedig nem fogom, hogy az egyenletes tempóra soha a büdös életbe nem fogod optimalizálni a forgalmat. Mert nem lehet, mert van keresztirány is, meg mert a járművezetők alapvetően alkalmatlanok rá. Ebből adódóan abszolút felesleges minden erre irányuló törekvés, mert a határhaszna kb zéró.

kolomparlole1114 2019.05.23. 11:24:07

@közösperonos átszállás: "Főleg kár a nem-az-adott-városiak pénzét kidobni rá."

Főleg kár a pestiek pénzét a vidékiek autópályáira, elkerülő körgyűrűire kidobni, oldják meg maguk!

gyongyi70 2019.05.23. 11:32:19

Érdemes elidőzni ezen a site-on, főleg a táblázaton:
en.wikipedia.org/wiki/List_of_metro_systems

A legtöbb Bp-hez hasonló nagyvárosnak jóval hosszabb és a város széléig érő metróhálózata van. Ha csak a budapestivel hasonló forgalmi adatú városokat vesszük (410 millió utas/év), mindnek hosszabb metróvonalai vannak: pl. Barcelona 120 km, München: 95 km, Milánó: 101 km. Bp: 38 km.

Arról nem is beszélve, hogyha kivinnék a város szélére a vonalakat, ott lenne normális P+R, akkor a napi ingázók felét-kétharmadát is bevonzza a metró, ami további növelné a forgalmát.

kolomparlole1114 2019.05.23. 11:38:56

@nalazo: Ahhoz hogy te bármiről tárgyalni tudjál, ész is kéne. Azzal meg szemmel láthatóan nem rendelkezel, pubikám.

kolomparlole1114 2019.05.23. 11:40:46

@Grgabácsi: "Itthon viszont az utóbbi bő 30 évben az volt a szocializációs minta, hogy amint lehet, szerezz jogsit és vegyél autót, mert máshogy a létezés határán tengődő emberi roncs leszel, akit a kutyák is körbehugyoznak."

Aha, nyilván csak nálunk... Bezzeg amerikában, az autópályán járó villamosok hazájában mindenki csak hipszterrollerrel gurulgat 2 villamosmegálló között...

kolomparlole1114 2019.05.23. 11:42:35

@Grgabácsi: "egyenletes tempóra soha a büdös életbe nem fogod optimalizálni a forgalmat"

Főleg ha direkt meg se próbálod. Nem akarásnak nyögés a vége, ahogy a mondás is tartja...

Ja és akkor a villamosnak miért próbálták meg ugyanezt a körúton, ha nem lehet? Nem tudták hogy lehetetlen és megoldották?

erol 2019.05.23. 12:02:05

"Aki autóval közlekedik az sokkal több adót fizet, mint az szja. Ha még garázsa is van, akkor meg pláne."
Egy alkoholista is sokkal több adót fizet. Ha meg láncdohányos akkor meg pláne. Oké, de kit érdekel, hogy ki mennyi adót fizet?

2019.05.23. 14:23:16

@kolomparlole1114: legalább le tudnád írni a bicikli szót....

kvp 2019.05.23. 16:06:43

@kolomparlole1114: " Nem kell összekötni semmit semmivel, már rég meg van oldva, úgy hívják: METRÓ. Használni kell!"

Pont itt a gond, gyakorlatilag 2-3 megallora kell metrora valtani, aztan vissza, amikor meg lehetne oldani egyetlen atszallas nelkul, kozben a metron megszuntetve az erre a tavra felszallo extra tomeget. Amennyiben a szerelvenyhosszok novelese nelkul bovitik a metrot eszak fele, ez a plusz kapacitas pont kelleni is fog.

@Billy Hill: "és a végén a helyzet ugyanaz lesz, mint ami volt. "
Eltelt tobb mint 40 ev a sinek felszedese ota. A budai fonodonal is kiderult, hogy hasznos es nem kellett volna felszedni mar anno sem. Gyakorlatilag most ugyanott vagyunk, a pesti oldalon is kellene a kapacitas. Raadasul lerakni par megallonyi villamossint nagysagrendekkel olcsobb mint uj metrovonalat epiteni a kapacitasok novelesere. Az autosoknal pedig nagyjbol mindegy, hogy a Deaknal vagy a Nyugatinal fogja meg oket a lampa, a belvarosnak nem nagyon maradt kapacitasa az oda beozonlo autok felszivasara. Az atmeno forgalomrol nem is beszelve, ami jobb lenne ha inkabb kerulne a kulso korutakon, mert az nemcsak gyorsabb, de a levego is tisztabb maradna a belvarosban.

@cso zsi: "A metrópótlóból átfért egy, esetleg kettő. Az lámpaváltásonként 4-7 személyautó.
Mindezt a balra kanyarodási lehetőségek rovására több nagy kereszteződésben.
A felüljáró épp az egyik fő irány haladását oldja meg, hogy a másikat ne zavarja."
Mivel csucsidoben parban jartak, ezert legalabb ketto, de tobb nem is johetett egy lampavaltasnal. Viszont ha a villamost vissza akarjuk rakni, akkor nincs hova rakni mint kozepre. Marpedig egy tomott villamoson biztosan tobben utaznak mint az aznos ido alatt atjuto autokban osszesen. Egyszeruen hatekonyabb, raadasul tobb embernek elerheto mint az auto. Az egyetlen alternativa alul a villamos es folotte egy magasan futo autopalya lenne a Leheltol a Deakig, de ezeket eppen bontjak le a nyugati varosokban, meg az USA-ban is. Lasd San Francisco es New York peldai, San Francisco-ban raadasul villamosvonalat epitettek az Embarcadero Freeway helyere.

kolomparlole1114 2019.05.23. 23:13:56

@kvp: "Pont itt a gond, gyakorlatilag 2-3 megallora kell metrora valtani, aztan vissza, amikor meg lehetne oldani egyetlen atszallas nelkul"

Nekem is gond hogy a melóhelyig 4 átszállással tudok csak eljutni. De ott a megoldás: az autó. Nincs átszállás! Nehogymár mindenkinek külön villamsovonalat építsünk közpénzből, mert neki a másik nem kényelmes... Ez TÖMEGközlekedés, nem egyéni kényelmi szolgáltatás. Ennek a lényege hogy egyáltalán el lehessen jutni A-ból B-be, nem a gyaloglástól megkímélés. Másnak meg más vonal kéne, akkor neki is húzzunk ki egyet köözpénzből? Ja és mondom: külső kerületekben még lehetőség sincs, miért pont a bulinegyedbe kéne a megléső 2 mellé egy 3. felesleges luxusjárat? Miért nem a külső kerületekbe? Netán kihúzni 1 vonalat az agglomerációba is. Nem, nem kell párhuzamosság, nem a fenntartási költségek növelése a cél.

chrisred 2019.05.24. 05:35:29

@közösperonos átszállás: Arról volt szó, hogy ezt, ami most van, karban kéne tartani, ami pénzbe kerül. Ami viszont helyette lenne, annyival kerülne többe, hogy előtte a mostanit el kellene bontani, aztán az újat kialakítani, majd azt is karbantartani.

chrisred 2019.05.24. 05:36:48

@közösperonos átszállás: Ezek a felsoroltak nem egymás fölött vannak, hanem más helyen, ergo más igényeket is ki tudnak elégíteni.

chrisred 2019.05.24. 05:40:26

@közösperonos átszállás: Szóval ezt a vitát valamikor a múlt század hetvenes éveiben kellett volna lefolytatni. Most viszont az a helyzet, hogy évtizedek óta ott van a felüljáró.

chrisred 2019.05.24. 05:48:51

@kolomparlole1114: Én is folyamatosan bkv-zom, és teljesen érthetőnek meg hasznosnak tartottam a budai fonódó kialakítását, mert Budán nincs észak-dél irányú metróvonal, és a domborzati meg egyéb viszonyok miatt nem is túl valószínű a kialakítása. Csak az zavar, ha valaki ezzel egyenrangú fontosságúnak állítja be annak az elérését, hogy a villamos a Lehel térnél rákanyarodhat a hármas metró nyomvonalára, ott végigmegy a Kálvinig, majd továbbmegy a négyes metró nyomvonalán. Ezek a metróvonalak pont azért lettek kialakítva, hogy tehermentesítsék a felszíni közlekedést.

2019.05.24. 10:16:04

@kolomparlole1114: ja, hogy te komolyan gondolod...

totii 2019.05.24. 10:39:46

@Eugene Horse: Lehet, hogy nem is tudja, hogy troll. Ritka példány.
süti beállítások módosítása